Udržitelná móda očima odbornice Kamily Boudové

Stejně jako vy milujeme krásné věci, ale zároveň začínáme čím dál víc sledovat pozadí jejich vzniku. Brouka do hlavy nám někdy před rokem nasadila naše kamarádka Kamila Boudová, která se zabývá tématem udržitelné módy. V téhle oblasti, kterou studovala v Paříži a Šanghaji, působí jako odborná poradkyně a má dokonalý přehled, jaké značky a designéři přistupují k módní tvorbě eticky a ekologicky. Některé z nich Kamila zařadila do své udržitelné kolekce na Dejmidarek.cz, kde nově najdete také kategorii Fair, Bio, Eco zaměřenou na udržitelný design a bio produkty. A protože nás tohle téma čím dál víc zajímá, poprosili jsme Milli o rozhovor, který nám dost rozšířil obzory. Věděli jste třeba, že Čína se po letech huntování své země konečně začala silně zajímat o ekologii a je tak ideálním místem pro budování kariéry v udržitelném rozvoji? Stejně tak nás překvapilo, že ve Francii je spojení "udržitelná móda" skoro urážlivý pojem. I tak ale v Paříži v téhle oblasti vzniká několik zajímavých projektů, o kterých Kamila v rozhovoru mluví, a přidává také zajímavé informace z českého prostředí. I našim designérům totiž záleží na tom, aby móda byla krásná nejen zvenku, ale také uvnitř. 

Konzultantka v oblasti udržitelné módy Kamila Boudová. Její udržitelnou kolekci pro Dejmidarek.cz najdete tady


Vybavíš si první moment, který odstartoval Tvůj zájem o etický a ekologický přístup k módě?

Ne. První ne, ale nejvýraznější, který si pamatuji, byl před dvěma lety v Paříži. O poledních pauzách jsem se učila francouzštinu a četla jsem si odborné články z módního průmyslu na fashionmag.com. V té době jsem pracovala s dodavateli po celé Asii, Bangladéš nevyjímaje. A právě zprávy o kritických pracovních podmínkách, umrtích při požárech, dětské práci v prostředí plném nožů a nebezpečných chemikálií byly poslední kapky mé kariéry v konvenční módě.
Tvá kolekce pro Dejmidarek.cz je plná skvělých věcí, které na první pohled zaujmou atraktivním designem, a na ten druhý potěší ekologickým zpracováním. Většina z nich je ale od zahraničních značek. Co česká udržitelná móda - jaký k ní mají naši designéři a značky vztah?


V Čechách je o udržitelné módě povědomí a například Natálie Steklová (jejiž butik s kavárnou můžete navštívit na Jungmanově náměstí nad hudebninami) má na principech upcyklování a udržitelné módy postavenou celou kolekci. Stejně tak Zuzana Sedmidubská pracuje s bio bavlnou (to je moc důležité) a recyklovanými materiály a dokonce se ve svých kolekcích snaží o "zero waste" – navrhování sřihu tak, aby při produkci vznikalo co nejméně odpadu. Musím se přiznat, že jsem se s ní ještě nesetkala, ale brzy tak učiním.

Šaty z organického denimu od Natálie Steklové.

Žila a studovala jsi mimo jiné v Paříži, Londýně a v Šanghaji. Jaké zkušenosti v oblasti udržitelné módy jsi během pobytu v těchto městech získala?

Když jsem žila v Londýně, ještě jsem to tak silně nevnímala a tak jsem – bohužel – nevyužila potenciál, který Londýn má. Největší ikony udržitelné módy žijí právě tam, je to domov Centra udržitelné módy a mnoha agentur a neziskových organizací, které se touto tématikou zabývají. Naopak Paříž a Francii jsem zkoumala do hloubky. Místní trh a jeho vztah k udržitelné módě byl tématem mé diplomové práce. Bohužel čím dál tím víc zjišťuji, že ve Francii je "sustainable fashion" téměř sprosté slovo a zdejší ženy na ně reagují velmi zamítavě. I přesto je tu několik skvělých projektů, které jsou součástí mé kolekce. V Paříži se odehrává také 1.618 Sustainable Luxury. Jedná se o prezentaci luxusních značek - nejen z oblasti módy – které mají v jádru svého obchodního modelu inovaci a etický přístup. Na 1.618 probíhá také mnoho konferencí s velmi zajímavými osobnostmi a podnikateli. Francie je spíš kolébka luxusních módních domů s dědictvím než kolébka etické módy. 

Šanghaj je rostoucím dítětem. Ekonomicky už dospělo a hned po penězích se tu nejčastěji diskutovaným tématem právě ekologie. Módní průmysl tu zhuntoval co mohl a odchází. Číňané již nechtějí (a nemusejí) dál ničit svou zemi a lidé nechtějí v oděvním průmyslu dál pracovat za tak nízké mzdy a v tak strašných podmínkách. Sweatshopy se pod taktovkou čínských podnikatelů přesouvají do zemí Afriky. Ale silná obchodní infrastruktura módu v Číně ještě pár let udrží, navíc tu neuvěřitelným tempem stoupá poptávka a je třeba napravit, co bylo zničeno. Pokud chcete dělat kariéru v dlouhodobě udržitelném rozvoji, Čína je "the place to be". Dnes a na několik dalších let.

Kamila s přešitým kabátem od britského designéra Christophera Raeburna, který starým kouskům vdechuje nový život. O londýnským přístupu k udržitelné módě Kamila psala ve sloupku pro Fashion Map.

Aktuálně je ale Tvým domovem Paříž. Jsou Francouzky skutečně tak stylové, jak se o nich říká?


Nejdřív bych chtěla podotknout, že Francouzka není totéž, co Pařížanka. Je to asi stejné přirovnání jako Češka a Pražačka. Představíte si přeci jen dvě různé ženy. A v Paříži se to dál třídí. Pokud mluvíte o "klasických" Pařížankách (sama se do nich skromně počítám), tak ano. Udržují styl, jsou decentní a výrazné zároveň, nosí drahé a elegantní oblečení a umí ho kombinovat a zvýrazňovat šperky a doplňky. Pokud ale pojedete metrem a budete hledat nějakou tradiční Pařížanku, bude to náročné. Tyto dámy se zdržují v několika "high" lokalitách a metrem moc nejezdí. Tím se od nich já zásadně liším.


U nás a na Slovensku vedeš kampaň Fashion Revolution, jejímž cílem je přispět k tomu, aby byl módní průmysl transparentní, etický a ekologicky zodpovědný. Jakými prostředky toho chce tenhle projekt dosáhnout?
Fashion Revolution má za sebou první ročník tzv. Fashion Revolution Day, který je vyhlášen na 24. dubna – den pádu Rhana Plaza. (moc děkuji za článek mimochodem, moc se mi líbil). Co chystá kreativní a vedoucí tým v Londýně aktuálně nevím, ale zjišťuji. Předpokládám, že příští ročníky se ponesou ve stejném duchu a to sice zvyšováním povědomí o problematice neetické výroby v módním výrobním řetězci a vyzývání značek k větší transparenci. Pokud bychom viděli, v jakých podmínkách bylo naše oblečení vyrobeno, možná bychom zvážili jeho koupi, možná bychom si dokonce přáli zaplatit víc, kdybychom mohli instantně na vlasní oči vidět, kdo naše obečení šil. Právě toto hlubší propojení a probuzení "lidských bytostí" schovaných pod "konzumenty" je cílem Fashion Revolution.

Spoluzakladatelka Fashion Revolution Orsola de Castro je známá svou vášní pro upcyklaci -  vytváření nových kousků z textilu určeného do smetí. Foto: FB Fashion Revolution pro Českou republiku a Slovensko

Co dalšího spadá to Tvých aktivit v rámci propagace udržitelné módy?
Nejvíce času teď věnuji Fashion Map a připravování mého letního programu. Chystáme prezentace v Praze a na podzim dokonce i v Budapešti a jistě přibyde i něco dalšího. Přes léto chceme pokračovat v "sustainable fashion" streetstylu a hledat na ulici lidi, kteří dobře nakombinovali věci zděděné, staré a opravované nebo jinak přispěli svým šatníkem ke kreativitě a nižší poptávce po novém oblečení.

Eco je dnes trendy slovo, které se snaží používat čím dál víc značek. Jak se běžný spotřebitel může zorientovat v nabídce tak, aby nepodlehl jen dobrému marketingu, ale opravdu podpořil výrobce, kteří to s etickým a ekologickým přístupem myslí vážně? 


To je ošidná otázka. Dokonce jsem slyšela už i to, že second-handy v Evropě jsou tak populární, že se v Asii vyrábí NOVÉ zboží určené pro prodej v second-handech. Risk, že budete chtít udělat něco správného, ale naletíte systému, je bohužel veliký. I koncept bot TOMS, které věnují druhý pár chudému dítěti v rozvojové zemi, není až tak etický. Bohužel ani různé "rankingy", se kterými se v poslední době roztrhl pytel, nezaručují korektní informace.

Obecně sázím na malé značky, ideálně lokální. Nebo spíš musím přiznat, že se řídím heslem Vivien Westwood, která řekla: Choose well, buy quality or don’t buy anything. Já oblečení hodně přešívám a recykluji tak vlastní (a maminčin) šatník. Nový kabát pro mě znamená, že vyměním knoflíky na tom starém. Pokud kupuji něco nového, jdu přednostně do "hrabárny" a hledám kvalitu, kterou budu moci dalších dvacet let přešívat a ona to pořád vydrží, což není případ oblečení, které je dnes v obchodech. Například kvalita kašmíru hluboce klesla. Zvířata dostávají chemickou lázeň a krmena jsou bůhvíčím. Chlupy z nich sundavají nešetrně a tak kašmírová vlánka ztratila své původní vlastnosti a s nimi i hodnotu… Ale milióny lidí si teď mohou dovolit kašmírový svetr … Současný systém je nepochopitelný a nevím, co víc poradit, než řídit se selským rozumem. Pokud máte čisté úmysly, jsem si jistá, že uděláte správnou volbu.

A na závěr nám řekni - stane se i odbornici na módu, která k ní přistupuje zodpovědně, že ráno nemá co na sebe?

Ne, to se mi opravdu nestává. Na Fashion Summitu v Kodani jsem zjistila, že všichni, kteří to myslíme vážně, máme podobný princip – vybudovat udržitelný šatník. Mám v něm (několikrát spravované) džíny, bílé košile a trička, hnědé sako a vlněný tmavě-modrý svetr po tetě a kabát od českého designéra. To je základ. Pokud si k tomu vezmete správné a výrazné šperky a klobouk nebo turban, můžete vykouzlit několik obměn. Nemám toho ve skříni moc, ale nenudím se s tím. Baví mě pořád vymýšlet, jak se dá co s čím ještě zkombinovat a jestli jde udělat turban třeba právě z džín. Až na recyklované šperky a boty jsem si už dlouho nic nekoupila.

Iri

Bílá košile je podle Kamily základem šatníku a tak není divu, že ji najdete i v její kolekci pro Dejmidarek.cz.

[

]

Žádné komentáře:

Okomentovat